۱۳۹۱ خرداد ۷, یکشنبه

روز معلم ما – روز معلم حاکمیت



درزمستان ۱۳۳۹، معلمان باشگاه مهرگان تهران که کانون صنفی معلمان بود با قطعنامه‌ای به حقوق اندک خود که حتی از حقوق رانندگان و مستخدمان جزء  سایر وزارت‌خانه‌ها کم‌تر بود، اعتراض می‌کنند و متن آن در روزنامه کیهان چاپ می‌شود. معلمان ایران از مشهد، دامغان، رشت، کرند، بابل، مراغه، برازجان، گرمسار، شهسوار، نیریز و ... در حمایت از این قطعنامه بلافاصله طومارهایی امضا می‌کنند و به روزنامه ها ارسال می‌کنند. روز ۱۲ اردیبهشت ۱۳۴۰، با اعلام اعتصاب،  معلمان تهران دسته دسته به سوی بهارستان ومقابل مجلس می‌روند و چون جلوی خیابان اکباتان قبلا توسط ماموران نیروی انتظامی بسته شده‌بود، در خیابان شاه آباد(جمهوری فعلی) و اول بهارستان بر روی زمین نشستند. ماموران برای متفرق کردن معلمان از ماشین آب پاش استفاده کردند. معلمان علی رغم این که خیس شده بودند از جای خود بلند  نشدند ... پس از مدتی اولین برخورد صورت گرفت . عده ای به طرف ماشین ها رفتند تا سر لوله های آب را به سمت دیگر بازگردانند ..."
" ... قرار بود که هیاتی از معلمان با رئیس مجلس ملاقات کنند . اما سیر حوادث به گونه دیگری رقم خورد . معلمان فریاد می زدند و شعار می دادند. ماموران پلیس تیر هوایی شلیک می‌کردند و با باتوم معلمان را  می زدند. صدای تیر اندازی و شعارهای معلمان در صحن علنی مجلس شنیده می شد. مجلس در حال بررسی لایحه حقوق معلمان بود که یکی از نمایندگان مخالف از جای خود برخاست و خطاب به رئیس مجلس گفت: در بیرون معلمان را می‌کشند و ما اینجا لایحه حقوق معلمان را بررسی می کنیم!  جلسه متشنج شد ... "
پس از مدتی  معلمان با پیکر خونین سه معلم روبرو شدند .دو نفر با  چاقو زخمی شده بودند و یک نفر از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود. سرگرد شهرستانی، رییس کلانتری با اسلحه کمری خود به سر دکتر خانعلی شلیک کرده بود. پیکر دکتر خانعلی بر روی دست معلمان با شعار «کشتند یک معلم را» به بیمارستان بازرگان منتقل شد و متاسفانه اقدامات پزشکان موثر واقع نشد و دکتر خانعلی ۲۹ ساله کشته شد. موج اعتراضات و انزجار از این حادثه سراسر کشور رافراگرفت. وی دبیر فلسفه و عربی دبیرستان جامی تهران و دانشجوی دکتری الهیات بود. پس از این حادثه شوم دانش آموزان، خانواده‌ها، سندیکاهای کارگری ، احزاب و... حمایت خود را از معلمان اعلام کردند و برای بزرگداشت دکتر خانعلی صدها مجلس ترحیم در تهران و شهرهای دیگر برگزار کردند، اکنون دیگر خواست معلمان تنها اضافه حقوق نبود. آنان خواستار برکناری دولت، تعقیب قاتل دکتر خانعلی، و عذر خواهی از معلمان بودند. از این پس  معلمان که در اعتصاب به سر می‌بردند تجمعات متعددی برگزار کردند در یکی از این تجمعات نخست وزیروقت علی امینی حضور یافت، معلمان  دکتر محمد درخشش را به عنوان وزیر آموزش و پرورش به وی تحمیل کردند. پس از یک هفته درگیری و مبارزه و تصویب  افزایش حقوق و مجازات ضارب، معلمان در اطلاعیه ای پایان اعتصاب خود را اعلام کردند : " همکاران گرامی، دبیران، آموزگاران و فرهنگیان ایران! شما  در مبارزه ی خود برای تامین حقوق صنفی خود پیروز شدید. اکنون نوبت کار و کوشش صمیمانه در راه سعادت دانش آموزان فرا رسیده است .... درود بر روان جاویدان برادر شهید و ناکام ما دکتر خانعلی که با خون خود افتخار جاودانی برای طبقه معلم و جنبش آزادی برای ملت ایران تامین کرد .
درود بر ملت حق شناس و دلاور که مربیان و فرزندان خود را در تنگنای حوادث تنها نگذاشت. درود بر دانشجویان عزیز که به احترام علم و به خاطر حق و عدالت به یاری مربیان خود شتافتند .
درود بر دانش آموزان حق شناس و مهربان که با پشتیبانی معصومانه خویش پیوند دیرین و جاودانی میان معلم و شاگرد را استوار ساختند ... " و در ۱۹ اردیبهشت معلمان به مدرسه بازگشتند، شاگرد و معلم در آغوش هم اشک ریختند، زنان معلم با لباس مشکی و مردان با کراوات مشکی به کلاس‌های درس بازگشتند  و به یاد دکتر خانعلی ۱ دقیقه سکوت اعلام کردند و از آن پس ۱۲ اردیبهشت روز معلم نام گرفت
معلمان ایران در روند مبارزات منتهی به انقلاب  ۱۳۵۷ مطالباتی فراتر از مسائل  صنفی داشتند،  تشکل‌های متعدد صنفی و سیاسی معلمان و دانش‌اموزان شکل گرفته بود، لذا  در اولین روز معلم پس از انقلاب،  معلمان در تدارک برگزاری روز معلم باشکوهی بودند تا  برای تحول بنیادین مدارس  مطالبات و برنامه‌های  خود را اعلام کنند، در چنین شرایطی ترور  مطهری اتفاق افتاد و جمهوری اسلامی از این  رویداد  استفاده خود را کرد و وی را به عنوان معلم معرفی کرد و به سرکوب معلمان و دانش‌آموزان همت گماشت. تا امروز  سعی کرده  اذهان عمومی را به سمت آموزه‌های ارتجاعی وی منحرف کند و نام و یاد دکتر خانعلی و مبارزات معلمان در دهه ۴۰ را به بوته فراموشی بسپارد. متاسفانه تا حدی هم در این امر موفق بوده است. وظیفه ما معلمان است تا مبارزات پیش کسوتان خود را سرمشق قرار دهیم از آنان بیاموزیم و نام و یاد آنان را به همراه دانش‌آموزان خود گرامی بداریم .  
                                                                  
                                                           زناني ديگر- خرداد 91
   





هیچ نظری موجود نیست: